dinsdag 25 augustus 2009

Die Ehe der Maria Braun

Door de naam Braun dacht ik dat dit een soort alternatieve geschiedenis zou worden, met een zus van Eva Braun, die dan ongeveer gelijktijdig trouwde. De film opent ook met een huwelijk terwijl Duitsland onder vuur ligt. Maria heet echter "zomaar" Braun. (Nou ja helemaal zomaar zal het toch niet zijn, wellicht wilde Fassbinder toch dat we daaraan gingen denken) Maria's man is soldaat, gaat terug naar 't front, waarna we Maria met een bord rond zien lopen "Wer kennt Hermann Braun?" Een vertrouwd verschijnsel net na de oorlog, met een enorm overschot aan vrouwen en heel, heel veel weduwen. Net als Maria het zoeken opgeeft hoort ze dat haar man inderdaad dood is. Vanaf dat moment neemt ze echt de touwtjes in handen en ontpopt ze zich tot een sterke vrijgevochten vrouw. Bijna een Verhoeven-heldin als Carice in Zwartboek, ze noemt zichzelf de Mata Hari van het Wirtschaftswunder. Ze papt aan met een Afro-Amerikaanse soldaat en gaat later voor een of andere rijke zakenman werken als "persoonlijk assistent". (Daartussen gebeurd nog wat cruciaals, maar dat zou een spoiler zijn) Al kun je 't wel raden. De film is zeker op 't laatst wat al te voorspelbaar, na een geslaagd eerste uur (of nog wat langer) lijkt Fassbinder zijn verhaallijntjes kwijt te raken en dan maar de twee wendingen in te lassen die iedereen had kunnen verzinnen en een simpel einde.

Geen opmerkingen: