maandag 15 augustus 2011

Clueless

Aww. As if! Ik dacht eigenlijk dat dit op Shakespeare was gebaseerd (die komt wel ter sprake), maar ik verwar mijn high school classics. Dit is een Austen, althans, een supervrije bewerking dan. Een uitzinnige kun je rustig stellen, met een goedgetroffen 'populaire meisjes op de middelbare'-sfeer, die praten de paar jaar erna dat ik daar rondliep nog steeds zo. 'Why am I even listening to you, you are a virgin and you can't drive!'. Dat krijgt de arme Alicia Silverstone te horen van haar zelfgecreëerde Pygmalion doet lelijk zwaantje-project Brittany Murphy. Stank voor dank en ze wilde zo graag wat goeds doen. Maar natuurlijk is Alicia vooral goed in het samenstellen van haar 'ensemble'. De eindeloze reeks pakjes, en minirokjes, en nog kortere minirokjes. 'Doe je er nog wel wat overheen', vraagt pa bezorgd. Maar dat was onnodig, de Billie Holiday-fan (en lover of arts) is natuurlijk gay. 'How could I be so clueless', peinst Alicia nog maar eens, in zowaar geslaagde voice-over. (Al hebben we hieraan waarschijnlijk ook high school flops als Mini's First Time te danken.) Twee random details; Wallace Shawn speelt waarschijnlijk zijn enige leuke rol ooit, als leraar. En ik meende de hele film dat Alicia's broertje (en later toch maar geen broertje!) gespeeld werd door Ben Affleck. En ik maar denken dat ie het best goed deed. Da's Paul Rudd. Maar Clueless is vooral leuk door de achteloos gedropte essentiële high school wijsheden als de volgende, bij een entree op een feestje: 'Let's do a lap before we commit to a location.'

Geen opmerkingen: