vrijdag 22 juni 2012

Quartier Lointain

Filmtegeltje; als het begin én einde van een film mooi zijn, maar het grote middenstuk minder, dan heb je als maker de film door je handen laten glippen. Tussen het goede idee en afronding zit toch een invuloefening, zou je denken. Nou ja...! Hoe dan ook, Quartier Lointain is een aardige variant op Back to the Future, waarin Michael J Fox zijn ouders bij elkaar probeert te brengen. Quartier Lointain is een stuk tragischer en melancholischer. De film begint niet voor niets met een manga-tekenaar in mid-life crisis, die bij magisch toeval in het dorp van zijn jeugd terechtkomt, en vervolgens ín zijn eigen jeugd. Dit is zijn kans om te voorkomen dat pa het gezin verlaat; en daarmee zijn geliefde moeder in de ellende stort. Het dorpje en de mensen zijn trouwens gepast comicbook-mooi, zo bezien is de film wél gewoon een warm nostalgisch bad. Hoewel de jongen (die dus een oude man in een jong lichaam speelt) zeker in het begin de ouwelijke trekjes en verbazing goed over weet te brengen, vond ik 'm toch wat oppervlakkig profiteren van zijn vergaarde wijsheid. (Al ondervangt de film dat door hem te laten peinzen dat zijn vroegere = latere leven vervaagt als een herinnering.) Er is duidelijk over nagedacht, hoor. Maar waarom dan alle scenes binnen een minuutje (ook) uitfaden? De film is te gehaast, alle pijnlijke momenten worden overgeslagen en afgebroken. Wat overblijft is een hartverwarmend mooie liefde voor moeder en zusje; en een uiterste poging pa te begrijpen. De muziek van Air (die alleen nog maar soundtracks zouden moeten schrijven) helpt een handje. Omdat het treinstation richting einde een cruciale rol speelt, moest ik ook wat aan Billy Liar denken. Ook een jongen met fantasie ten slotte. Nog een bewijs dat Quartier Lointain potentie had, maar het niet waarmaakt.

Geen opmerkingen: