vrijdag 5 juni 2015

Les Salauds

Een man aan de rand van een nachtelijke snelweg. Gevaar schiet langs. Het is een plek waar je alleen belandt als je volkomen gedesoriënteerd bent. De ultieme moderne noir-plaats, eigenlijk. Erg Lynchiaans ook. Les Salauds lééft van onduidelijkheden. Voorbij de puzzel. Dit is kapot en intens modernisme. Broeierige seks, vlekkerige huiden. Iedereen gaat door pokkedalen. Zeerot Vincent Lindon keert als een moderne Jean Gabin terug naar de schaduwhaven die het landleven heet. Zijn beste vriend heeft zelfmoord gepleegd. Misschien weet zijn echtgenote (tevens de zus van de kapitein) hoe het zit, maar zeggen doet ze dat niet. Natuurlijk niet. Een dochter van de overleden man is fysiek, psychisch en vooral seksueel toegetakeld. Het damesschoenen-fabriekje van de familie lijkt ook op sterven na dood. Ik zat eerst nog op dat dwaalspoortje, dat het vooral een zakelijk conflict zou zijn geweest, iets politieks desnoods, net zoals het even onnavolgbare La Sentinelle. Maar wanneer de kapitein in een duur appartement gaat wonen, en hij de rijke onderbuuf binnen no-time – maar netjes mét condoom – weet te neuken, is het duidelijk. Deze film wordt een vunzige slag. Wie weet wat, en waar begint de wraak. En als in het slotbeeld ineens een deuntje onder disco-lampen dreunt, valt wat laat het kwartje. Claire Denis. Altijd kwaliteit.

Geen opmerkingen: