dinsdag 23 juni 2015

Still the Water

Still The Water heeft alles van een volwassen live action Miyazaki. Al na een paar minuten volgt er een schattige fietstochtje door het wuivende groen. Als azijnpisser zou ik kunnen gaan mopperen dat Kawase hier een wel érg vertrouwde versie van arthouse-Japan presenteert. Symbolisch geknipt voor Westerse onthaasting. Even wegdromen in die cyclische tijdsopvatting, de cultuur vol immaterieel erfgoed (al die oude rituelen) en een heerlijk stoïcijns besef van de nederigheid van de mens. Jaloersmakend vredig. Sterven doe je zó. Toch begon het gebrek aan weerhaakjes me dus wat te ergeren. De geit mag dan bloederig sterven, de kool wordt culinair tiptop klaargemaakt. Het ruime sop, dáár wordt de film spannend. De zee als metafoor voor het ongeremde, de controle loslaten. Een jongen woont al een tijdje op het eiland, maar is nog altijd niet gaan surfen. De pa is verbaasd. 'Hij vindt 't te plakkerig...' De schoolvriendin is het op haar eigen manier eens. Ook die zee wil de jongen echter nog niet bevaren. De dilemma's van het opgroeien, de start van de creatie van nieuw leven, ingebed in een verhaal over afscheid nemen. Zodra het goed botst, wordt het mooi. De jongen in de grote stad Tokyo, met pa. En thuis de confrontatie met moeder. Even krijgt het traditionalisme weerhaakjes. Botte en naakte eerlijkheid.

Geen opmerkingen: