woensdag 6 juli 2016

An Autumn Afternoon

Lege kamers, volle harten. Het serene spel van Ozu. Er valt een pracht van een koffietafelboek te maken van de kamer-shots uit An Autumn Afternoon. De diepte is iedere keer weer onwaarschijnlijk. Het lijkt soms wel Vermeer. Of gewoon een kijkdoos met ontelbaar veel laagjes. En alles in glorieuze, volle kleuren, want dit is er een uit Ozu's laatste 'moderne tijd'-periode. Inhoudelijk verandert er niets. En wie verwacht dat ook? Elke film van Ozu vertelt hetzelfde. Wederom een weduwnaar, een paar kinderen, oude vrienden en nóg oudere leraren. Net als de seizoenen, verstrijken de levens. In die eeuwige cirkel gevangen in een rechthoek. De mooiste scene is wat mij betreft de volgende. Pa en zoon gaan 'op café' – er wordt idioot veel Sontory gezopen! – en ze peinzen samen over de uithuwelijking van de dochter. (Die het daar overigens wel mee eens is.) Pa en zoon zijn niet zomaar in dat café, maar juist daar omdat de bardame op de gestorven moeder lijkt. Niet dat haar dit verteld is. Of dat zoon het ziet. Maar pa ziet het wél. En hij zoekt dat kleine mentale steuntje in de rug. Een echo van het complete gezin. Een laatste. Want vader eindigt alleen. Zoals hij vreesde, maar ook wenste. En in het laatste shot, loopt hij de kamer níet uit. Hij blijft zitten.

Geen opmerkingen: