woensdag 1 augustus 2018

The Best Exotic Marigold Hotel

'There's an Indian in there.' Ik keek deze film mét en op verzoek van een compañera, en probeerde uit te leggen wat de postkoloniale academicus ervan denkt. Zeven witte mensen die zichzelf in India hervinden. Een oriëntalistische 'place of healing'. Authentiek, maar gevaarlijk. Het land wordt een 'assault' on the senses genoemd, een 'riot of noise and color'. Het woordgebruik zegt genoeg. Toch? Mijn medekijker vond het allemaal maar geneuzel. Dus probeerden we een tijdje te genieten van de Raj nostalgie. Hotelfilms zijn wél een slimme traditie in filmland. Een blik bekende gasten draaft op. Judith Dench weet als jonge weduwe weer veel van weinig te maken. (Waarom toch altijd in mainstream meuk, dame Dench?) Tom Wilkinson heeft doorgaans een betere hand van scenario-kiezen, en zijn verhaallijntje kent inderdaad ook de meeste diepgang. De professor, keert terug naar het land van zijn jeugdvriend. Hella Haasse in een homoseksuele variant. Wilkinson kucht, en wij weten hoe dat eindigt. En de Indiërs dan? De dromerige manager van het hotel heet 'Sonny', en juist hij leert de belangrijkste lessen: de Westerse liefdesmoraal overwint alle traditie, én je hebt een rationele witteman nodig voor de financiën. Kolonialisme in a nutshell. Tóen had ik mijn bankgenoot overtuigd. Nu hopen dat ze me niet terugpakt met The Darjeeling Limited... 'I don't even buy green bananas.'

Geen opmerkingen: