donderdag 9 augustus 2018

Castle in the Sky

'Wie gaat dat shirt maken?' De strafste vluchtleider en vliegenier van de cinema leeft zich hier weer uit met Icarus-loopings en andere Da Vinci-fantasieën. Van al Miyazaki's werk is Castle in the Sky het meest actie-rijk. Zoveel achtervolgingen en geweren. Heel even dreigt het niveau zelfs richting Hollywood af te dalen (Klabam!). Een stel Crystal Warriors en Killa Bees-piraten zit achter een meisje aan. Zij heeft 'het kristal'. Gelukkig voor haar, en voor de film, dondert ze (letterlijk) in de handen van een jonge mijnwerker. Haar afdaling naar het Europese sprookjesland, knipoogt per ongeluk nog een laatste keer naar Amerika. The Falling Girl. Unheimisch 9/11. Op het platteland belandt het scenario voor even zielsgelukkig in meer pittoreske taferelen. Een romantisch Herder-wonderland, waar breedgeschouderde Zola-mijnwerkers afdalen (de totale, aardse tegenstelling van de luchtige vluchtfantasie). Miyazaki maakt een hoop flauwe grapjes rond kleine onhandigheden (een vrouw is zwaarder dan je denkt!), en filmt zijn helden als naïeve revolutionairen in Sovjet-perspectief. Dan keert, onvermijdelijk, het mechanistische wereldbeeld terug. Onze samenleving staat op een kruispunt. De moderne 'rationele' tijd zinkt Atlantis-magie in rap tempo af. Zelfs Het Japanse Trauma valt nog. Uit de lucht uiteraard. 'That stone should be locked away'.

Geen opmerkingen: