zaterdag 3 augustus 2013

Yellow Submarine

Vreest niet! Ik heb een excuus. Ik zat in de NY Times 1000 Best Movies Ever te bladeren, en ontdekte dat ik nu toch echt het merendeel heb gezien. Tijd om de leemten te vullen. (Wat nog best tweehonderd films kunnen zijn...) Vandaar dus, de vermaledijde Beatles. Volgens mij heb ik in het genre 'popster in zijn eigen speelfilm' enkel 200 Motels gezien. Het zou een serietje kunnen zijn. (Al is het niveau van dat soort films bedroevend... K3, Spice Girls, Elvis.) Zo bezien is Yellow Submarine inderdaad een geslaagde film. Al is het maar om de vrolijke Carrolliaanse animaties. En de slechte grappen. 'It's blue glass!' 'Oh it must be from Kentucky.' Ik moest hard werken om de Beatles uit elkaar te houden. George zegt niets en doet niets. Paul een pompeuze Napoleon. John de esoterische 'denker'. En Ringo. Die heeft nog het meeste screentime. Had hij eindelijk ook 'ns wat te doen. Jammer van zijn blaugrana Barcelona-outfit. De openingsscènes zijn voor hem. 'Liverpool can be a lonely place on a saturday night. And it's only thursday.' Eleanor Rigby klinkt. Ben ik alsnog over de liedjes begonnen. De wat steviger riffende songs zijn favoriet. Het leukste liedje blijkt tóch van George. Meta-stijl. 'If you're listening to this song/You may think the chords are going wrong/But they're not/He just wrote it like that.'

Geen opmerkingen: