zondag 24 juli 2011

Miyamoto Musashi

Kwam er pas na een halve film achter, maar dit is natuurlijk gebaseerd op die vuistdikke Japanse klassieker van Josjikawa. (Moesasji dus!) Ooit wel aan begonnen, maar nooit uitgekregen. Misschien toch nog 'ns proberen... Deze film is de eerste van drie delen, en laat het ontstaan van de superheld zien, zeg maar Musashi Begins! De film maakt het de kijker niet makkelijk, door in eerste instantie twee gelijkwaardige karakters te introduceren. Twee maten op weg naar een veldslag, maar dat wordt niks, waarna ze in een huisje van een oude dame belanden. (Die handelt in kruiden en gejatte sieraden.) Op dat moment had ik dus nog niet door dat het om Moesasji ging en dacht ik stiekem dat dit een Japanse versie van de Odyssee zou worden. (Er wacht ook nog een meisje op een van de helden thuis) Ik begon fanatiek gelijkenissen te zoeken, maar dat bleek al snel tevergeefs. De twee vrienden gaan uit elkaar, eentje loopt weg met de dochter van het kruidenvrouwtje, waarna Moesasji maar naar huis gaat. Daar zijn ze niet blij met hem (hij is een wandering schurk in hun ogen) en een lollige boeddhistische monnik hangt hem aan een boom. (Een klassieke scène uit het boek, in elk geval had ik het toen dus door...) Moesasji is een taaie, en bewijst een samoerai te zijn. Hij stelt het meisje van zijn maat tevreden, zij smeekt dat hij blijft, en (daar toont zich de Japanse aard) hij blijft niet natuurlijk voor d'r thuis, zoals in een Amerikaans einde zou gebeuren. Dit op zich eenvoudige verhaal wordt aantrekkelijk in beeld gebracht, met veel expres onderbelichte shots in een soort Japans technicolor. Geeft de film de gepaste mysterieuze look. Het acteren daarentegen is vrij droog, en, om terug te keren op het begin, stiekem vond ik het jammer dat het tweetal niet wat meer avonturen samen beleefde. Misschien ben ik toch meer voor de Odyssee...

Geen opmerkingen: