woensdag 8 juni 2022

Quo Vadis, Aida?

'We stick to the rules here.' Daar is ie weer. Neerlands beroemdste pianist, het finale argument om het Nederlandse leger tot de laatste muis op te heffen. In Quo Vadis, Aida komt Karremans er relatief goed vanaf. Natuurlijk, ook hij werd tegengewerkt door hogere machten. Zijn probleem blijft dat militaire beroepseer ontbrak. Hij bleek niet alleen niet toereikend voor zijn taak, hij probeerde het niet eens! Deze internationale co-productie (!) dramatiseert het gegeven rond Srebrenica tot een prima film. In de hoofdrol een vertaalster die haar Bosnische gezin probeert te helpen, terwijl de campus van de 'verdomde Hollanders' volstroomt met vluchtelingen. De cinematografie weet knap de jaren negentig-grauwsluier over de ellende te leggen. Alles wordt lekker rommelig gefilmd. De film is niet bang om goedkoop en hysterisch te zijn. De stoffige grijstinten van een oorlog komen en daardoor des te beter uit. Wel zijn de Bosnische Serviërs slechter dan slecht, al weet ik ook niet zo goed hoe je ze hier anders af had moeten schilderen. In de marge zien we de onderschatte Juda Goslinga als VN-soldaat, wordt er een joint gerookt en een motieboek verscheurd. Een akelig detail, het uitwissen van de menselijkheid. Wat een vernedering. Een kort en bondige gruwelfilm over Nederlands formalisme. 'Look, it's bad enough already, ok?'

Geen opmerkingen: