maandag 15 juli 2013

Michael

Oef. Verschrikkelijke film, maar ook verschrikkelijk goed. Ik was na dertien minuten al kapot. We zien hoe een jongetje zijn dagelijkse lunch klaarmaakt, in de keldercel waar een pedofiel hem gevangen houdt. De verkrachtingen, ze zijn erg, maar die eenzaamheid. Haunting. Het knappe is dat de film daarna meer over de dader gaat, en dat op een uiterst kalme manier. Hij is een monster, maar ook een mens, die bovengronds een betrekkelijk normaal leven leidt. Langzaamaan zien we hoeveel moeite hem dit kost. De man is een perfectionist, die kritiek noch falen duldt. Wellicht dat hij zich daardoor in zijn huis heeft afgezonderd, waar hij het jongetje als een soort huisdier (of nog beter levende 'stressbal'?) gevangen houdt. De huiveringwekkende scenes blijven ondertussen komen, van een uitstapje mét het kind, tot een uitstapje zonder (op skivakantie). De allerergste sequentie is de nieuwe poging een slachtoffertje te maken. Het zijn van die dingen die je eigenlijk niet eens wilde weten. Zo gaat dat dus, de gedragingen van Wik en Cees bij die Parkmoord, en natuurlijk van de Oostenrijker die Natasha Kampusch kidnapte. De trein die aan het einde voorbij raast lijkt een referentie aan het einde van dát verhaal. Het einde van Michael is bijna spectaculair, en zorgt voor een doodeng slot, waar ik als kijker de familie bíjna de pijn wilde besparen. ('Look under the floordoards for the secrets I have hid')

Geen opmerkingen: