vrijdag 12 juli 2013

Damsels in Distress

Als ik voorzichtig laveer kan ik misschien staande houden dat ik de langverwachte terugkeer van Whit Stillman geslaagd vind, maar het zal met hangen en wurgen zijn. Aanvankelijk leek me de film zelfs verschrikkelijk. Rommelige keuzes in editing en cameravoering, en dan de personages. Irritante wichten. Gekromde tenen tot en met. Dat laatste is natuurlijk precies de bedoeling, en vanaf een Tarantino-waardige Zorro-anekdote begon ik er lol  van in te zien. Schrijven kan Stillman nog altijd. Tegelijkertijd is de film bijna te quotebaar, zodat ik nu niet weet welke witty wisecrack ik aan moet halen. De personages (er zijn er veel teveel) zijn pedant, maar de film is dat óók, en soms bijna gemakzuchtig. Wel is het meidengroepje, dat op de universiteit goede daden probeert te verrichten, een vermakelijk geheel. De dametjes vormen zo een mooie complementaire eenheid onder leiding van Greta Gerwig. Greta is het enige 'ronde' en 'echte' character van de film, wat nogal vervreemdend uitpakt. Eén tragisch meisje steekt boven een massa van meligheid uit. Zo wordt het rare meisje nóg wat raarder. De jongens zijn oliedom ('I'm not gonna go around checking what color my eyes are!') of 'playboys/operators', dat laatste althans volgens het Mike Leigh-meisje. Whit Stillman lijkt zo'n beetje de laatste man waarvan je een anale grap verwacht, en toch zit ie erin. Moeilijk.

Geen opmerkingen: