woensdag 10 juli 2013

Innocence

Het is met dit tweede deel van Ghost in the Shell als de vervolgen op Koyaanisqatsi. Als je de eerste leuk vond, kun je je weer wentelen in hetzelfde sfeertje, maar tegelijkertijd zit je er niet écht meer in. Het klikt intuïtief niet zo goed meer, tot op het punt dat de film iets belachelijks krijgt. Ik bedoel, het eerste half uurtje is een tekenfilm die Descartes, Gogol en Milton loopt de quoten érg stoer, maar ze blíjven maar bezig. Alsof er aanhalingstekens om de hele tekst hadden kunnen staan. Het verhaal is nog een graadje onnavolgbaarder dan het eerste deel, en houdt zich onder meer bezig met de verschillen tussen mens, dier en object. Als de mensheid (dus 'leven') uit herinneringen bestaat, zouden die herinneringen dan ook niet gewoon door robots kunnen worden onthouden? We zien de breedgeschouderde cyborg uit het vorige deel weer, die ditmaal een menselijke partner heeft. Die laatste vreest (dus) voor zijn leven, maar daar heeft een cyborg natuurlijk geen last van. De onverslaanbare onverschrokkenheid van de Frankenstein zorgt voor een paar hele gave actiescenes, op dat vlak is de film minstens zo goed als het eerste deel. Neem het slot: een armada van naakte 'sexdroids'! Erotisch, melancholisch, technologisch, in een setting die een soort 3D in 2D probeert te renderen. Het blijft een bijzondere serie, dat is zeker.

Geen opmerkingen: