vrijdag 19 juli 2013

The Wanderers

My kinda movie. Dit zijn The Warriors in de fifties. Aanvankelijk wat te West Side-greasy, als de Ítalians en Afro's tegenover elkaar komen te staan, maar al snel wordt de film mal, lief én gestileerd. Het einde is haast teenybopper-Deer Hunter. Bovendien voegt Philip Kaufman zijn eigen specialiteit aan de mix toe: erotiek. Dat begint al in het intro als een van de Wanderers zijn dinnetje 'overtuigt' om 'het' te doen. De sensuele sfeer culmineert uiteindelijk in een fraai 'kaartspelletje'. De belangrijkste deelneemster daaraan is opgepikt door een 'ongelukkige' botsing. Elbow tits! Niemand is kieskeurig, want de grootste hork (van de 'baldies') zoent met het allerkleinste meisje, en met wat goede wil zien we ook nog wat vleugjes mannenfreundschaft bij de artistieke wanderer en zijn Stallone-achtige buurjongen. Alles begeleid door de onverslijtbare fifties barbershop-golden oldies soundtrack, waaraan The Wanderers zelf ook nog bijdragen gedurende een autoritje. Het tochtje eindigt in een mistige buurt. Het land van de 'duckies'. Dáár (en met die 'gang') wordt de film echt mystiek. Zijn het Amerika's imaginaire vijanden die enkel door samenwerking van blank en zwart kunnen worden verslagen? De mysterieuze moord op Kennedy vormt het emotionele hoogtepunt van a 'real American' movie. 'When the night has come, and the land is dark.'

Geen opmerkingen: