maandag 15 juli 2013

Crime and Punishment

Kaurismäki heeft ondanks (of juist dankzij) zijn drankprobleempje jarenlang flink doorgewerkt (net als een Cassavetes) en bovendien debuteerde Fin al begin jaren '80. Veel eerder dan ik dacht. Hij grijpt voor zijn eerste film terug op een literair meesterwerk, om dat vervolgens naar die welbekende sjofele Finse snorren-setting te verplaatsen. Wat gezichtshaar en tristesse betreft werkt Helsinki begin eighties misschien wel beter dan ooit. Zelfs het oude logo van Nokia (we zien hun hoofdkantoor) maakt nostalgisch, laat stáán hoe de mensen eruitzien. Lange jassen! Kaurismäki is uiteindelijk toch vooral een man van stijl. Van het juiste licht, op de juiste manier gekaderd. Ook met de muziek zit het hier al snor, van die liedjes die je Van Hanegem ook hoort zingen na een paar glaasjes teveel. Love Her Madly van The Doors! De acteur die de hoofdrol van moordenaar speelt is ondanks zijn amusante Jort Kelderige kapsel en Breivik-blik een beetje een amateur, maar de aangevers eromheen zijn gortdroog zoals het hoort. Vooral een overijverige wannabe-vriend op een bootje is hilarisch in zijn pogingen om de anti-held te helpen. (Hij komt uiteindelijk niet veel verder dan het aangeven van bier.) De agenten van Helsinki laten de zaak filosofisch op zijn beloop, en houden het op brompotten. 'Ik snap niet waarom ze jou je loon betalen.' 'Ik zie dat zelf ook niet in.'

Geen opmerkingen: