vrijdag 19 juli 2013

A Swedish Love Story

De titel verklapt het al. Dit is heel Zweeds en heel lief. Het neigt naar een overdosis vertedering. Zoveel knappe, modieuze seventies-tieners die elkaar kopjes zitten te geven. Het eerste kwart van de film is om door een Tumblr-ringetje te halen. We maken kennis met de hoofdpersonages uit het 'boy meets girl'-verhaaltje. De jongen is perfect gecast, precies op het moment dat hij ergens tussen jongen en man zweeft. Wél de masculiene schouders, maar het hoofd van een twaalfjarige. Hij komt in het park van een sanatorium de lange benen van een dertienjarig droommeisje tegen. (Moonrise Kingdom!) Later durft hij ook naar haar gezicht te kijken... Voor dialogen maakt Roy Andersson (ja, die van Du Levande) geen tijd. Hij schetst de romance in de zonovergoten Summer of '69 haast exclusief in verlegen gebaartjes en glimlachjes. De jeugd kart ondertussen door Stockholm op de mopeds, terwijl ze allemaal paffen als idioten. (De Zweedse staat scherpte haar antirookwetten aan na de film... Zou ik zo denken.) Na een uurtje begint de film langzaam wel wat te jeuken, al dat geknuffel. Maar dan begint Andersson zich wijselijk op de schurende volwassen zijlijnen van het verhaal te concentreren. Het is daar dat de waanzin heerst. Niet voor niets begon de film in dat sanatorium. Het leven lijkt idyllisch, maar de pa van het meisje is een burned out Von Trier – net als Andersson zelf ná de film! – en dat is nog maar één voorbeeld van vele. De magnifieke slot-sequentie, out in the country, is ineens een soort La Règle du Jeu. Je moet een goede film maken om geslaagd klassiek te kunnen citeren.

Geen opmerkingen: