donderdag 11 juli 2013

Swing Time

Als ik twee musicals in één maand zie vind ik er al weinig meer aan, maar als er – net zoals nu – weer genoeg tijd is verstreken smelt ik. Híer zie ik waarom het duo Rogers/Astaire zo succesvol en geliefd was, ik zet er mijn top hat voor af. Misschien helpt het dat Rogers ditmaal de geëmancipeerde veroveraar speelt en Astaire de twijfelende/onwillige prooi. Hij heeft namelijk al een dametje thuis zitten. Weggejaagd door 'Father.... in law' belandt Astaire bij de dansinstructrice Rogers. Waarmee het magic word 'dansen' is gevallen. Het begint klein, met voorzichtige pasjes in de oefenzaal, Rogers haast girl next door, met shampoo in d'r haar. Kortom een soort Since I Left You van The Avalances. Anderhalf uur later is de film juist vol van grandeur met showorkesten, maffiamaatjes, en Rogers in een zeer gewaagde jurk. De romantische spanning wordt geduldig opgebouwd en culmineert behalve in een sensuele (en wereldberoemde) slotdans ook in een uiterst galante kus. De pogingen tot komedie tussendoor van een Hillary Clinton-look-a-like zijn overbodig. Curieus is nog de blackface-scene, die natuurlijk nét langskomt als ik denk: wow. deze film is van vóór de Wereldoorlog, het is niet te geloven. Michael Jackson zal het schaduwrijke Man in the Mirror-aspect van diezelfde Bojangles-scene zeker gewaardeerd hebben.

Geen opmerkingen: