maandag 8 juli 2013
Skyfall
In
elk geval beter dan die laatste Batman. De James Bond-franchise probeert
duidelijk eenzelfde soort 'reboot' te maken, met een wat zwakkere
superheld. Bond heeft een jeugdtrauma en is aan de drank! Erg veel
nadruk krijgen die aspecten echter niet, zodat ze net zo goed achterwege
hadden kunnen blijven. Veel opvallender is hoe rechts beide
kassuccessen zijn. Misschien ook wel logisch. De massa is dat ook ten slotte. Zo lijkt Skyfall oprecht te denken dat een
sterke geheime dienst in ieders belang is. Democratische politici, die
babbelen alleen maar! Ik hoef hier niet te gaan betogen dat in het
verleden juist het omgekeerde is gebleken. Als slechterik voert de film
Bardem op, in een rol die overduidelijk is gemodelleerd naar Assange (die
zich als ijdeltuit wel vereerd zal voelen). Met blonde Wilders-coupe
gaat de man via het betere hackwerk Londen en de wereld te lijf. De
reden lijkt een moeder-complexje (M wordt hier 'mom' genoemd). Het meest
gênante moment van de film is de coming out van de bad guy als homo.
Jahoor. Verwijfd, dus slecht, een goeie ouderwetse fascistische gedachte.
Dat had die in scene gezette karaktermoord op Assange nóg wat
makkelijker gemaakt! De reply van Bond is ultiem masochistisch, en komt
in parafrase neer op 'wie zegt dat ik jou niet even in je reet wil
neuken, bitch.' Waarin is Skyfall dan wél goed? De vlekkeloze actie
natuurlijk. Bardem ontketent een enerverende, eh, keten van stunts in het
hartje van Londen. En er is een klassieke opening. Oosters zoals het
hoort. Scheurend over de groente en fruit-markt (Hitchcock) en
acrobatiek op elk mogelijk transportmiddel. Al het spektakel eindigt in
de grimmige en psychedelische openingstitels.
Labels:
films uit de jaren '10,
Sam Mendes
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten