zaterdag 13 juli 2013

Loulou

Zou Pialat wel eens een slechte film gemaakt hebben? Loulou heeft de gebruikelijke klasse. Dit keer richt de regisseur zich op twintigers en dertigers, maar erg volwassen gedragen ze zich niet. (En toevallig is Pialat een kei met jongelui, dus dat komt goed uit.) Lolita-meisje Isabelle Huppert leidt de cast. Ze had er al een hele carrière opzitten, maar toch lijkt ze jonger dan ooit. Haar hoofd is te groot voor het lijfje waarop het staat, maar ze blijft een sterke dame. In het begin van de film dumpt Huppert haar gladjakker-vriendje, om recht in de handen van de kolossale Depardieu ('Loulou') te lopen. (Het contrast!) Hij vertegenwoordigt alles wat haar bourgeois leventje niet was. Onverzadigbaar genietend. (Bier, seks, matpartijen) Maar werken? Ho maar. Petty crime, pimpin' en jailtime, daaruit bestaat de man. En hij, zijn hele omgeving, én de film doen daar niet moeilijk over. Er zijn prachtige scenes met barflies en moedertjes, alles vol ongedwongen ongedwongenheid. Een van de laatste sequenties illustreert de kwaliteit. Depardieu neemt zijn meisje mee naar het platteland, voor een copieuze lunch met de famille. Rohmer is niet ver weg, maar dan gaat de hond achter een kip aan, en een 'mec' achter een van Depardieu's matties. De jaloerse man is nog helemaal niet in beeld geweest, begint zijn actie dus volslagen in media res, en tóch landt hij in het verhaal als ware het een kussen veren. Het werkt allemaal achteloos.

Geen opmerkingen: