dinsdag 13 juli 2021

Hanagatami

'Het ligt in de natuur der mensen om logica te trotseren.' Het zou de stelregel van regisseur Nobuhiko Ōbayashi kunnen zijn. Door zijn artsen opgegeven maakte hij nog even een drie uur durend epos (en hij zou ook nog drie jaar doorleven). De Hausu-man volgt zijn eigen logica, dus de kijker moet zich schrap zetten. Extreem veel info en stijlen, bizar idiosyncratisch, zelfs voor een Japanner. De film gaat ook vooral over Japan, denk ik. De Staat van het Land vlak voor de Oorlog. Een groep studenten dartelt rond elkaar in een broeierig vat vol kleuren (en psychologische schema's). De weelderige beeldtaal lijkt Europees geïnspireerd. Wat de gedachte oproept: wilden de Japanners die periode zó Europees klassiek zijn dat ze een oorlog tegen het neppe Europa Amerika aangingen? Nou ja, gebazel, maar ik kan me zonder moeite een Miyazaki kinder-versie van 'Bloemenmand' voorstellen. Grootste minpunt van de extatische, sentimentalistische blommen-potpourri is de permanente muziek – de onderbrekingen laten zich tellen in seconden! Typisch genoeg fungeert juist de muziek ergens halverwege toch als hoogtepunt. Een man speelt harmonica op een afscheidsfeestje. Een vrouw zingt zachtjes mee. De oorlog komt. In al zijn fragiliteit. Dat een kinderkoor de twee bijvallen zegt dan wel weer veel over Hanagatami. 'Ik ben hier met haar zorgen.'

Geen opmerkingen: