zondag 11 juli 2021

Koko-di Koko-da

'Mijn echtgenote ging naar binnen, en Freddy Krueger kwam naar buiten.' Onvoorbereid meende ik met een lichtvoetig staaltje Japanse arthouse te maken te krijgen – blijkt het een verknipte Scandinavische parabel. Zo kun je die titel ook lezen natuurlijk! Johannes Nyholm maakt akelig goed gebruik van het 'kokori'-kinderliedje, en serveert op die mierzoete klanken een perverse trip. Als Barthelme en Sneeuwwitje. Of toepasselijker, Don't Look Now. Bij verloren kinderen hoort surrealisme. En misschien is dat ook wel logisch in alle irrationaliteit. De omkering van de waarden, de ouden die de jongen verliezen. Dat kan toch enkel in waanzin zinnig zijn? Zoiets. Een Zweeds gezinnetje belandt in de ellende na het eten van een mosselpizza. (Dat is ook vragen om problemen, vraag mijn 'far' maar.) De gekte wordt omkaderd door fraaie schaduw-animaties. Een drie jaar later-sprong is even slikken, maar ook dan blijft de film beklemmen. Ergeren. Zuigen. Een nihilistisch surrealisme, waarin wij als kijker even machteloos tegenover de on(der)bewuste ingevingen van de regisseur staan als de personages. Eindeloze 'tentvariaties' volgen. Steeds opnieuw slaat het noodlot toe. Het duurt wel wat te lang. Een film van zeventig minuten maken was nog dapperder geweest. Desalniettemin respect voor de vruchteloze rücksichtslosheid. 'Heb je dat begrepen?'

Geen opmerkingen: