woensdag 21 juli 2021

Muidhond

'En hoe is het met uw gedachten?' Wat een boek goed kan: binnenleven. Wat een film gemakkelijk afgaat: buitenleven. Met de context en de geest worstelt Muidhond (en haar hoofdpersonage). Een boekadaptatie, dus ik verwacht dat 'het origineel' diep in de geest van de onwillige pedoseksueel duikt. De jongen wordt geleid door vragenlijstjes, waarin hij zijn angsten en gedachten moet kwantificeren. Ondertussen dartelt het buurmeisje om hem heen. The Woodsman geldt voor mij altijd als de film over dit extreem lastige onderwerp. Muidhond doet eigenlijk nog iets dapperder. Niet de terugkeer naar de rehabilitatie, maar het gevecht voordat het misgaat. Vlaams gesproken dus de Detroux-ondertonen zijn daar. Het landschap lijkt dan wel weer Nederlands. Zee en strakke kaders. Opgesloten in de kom van het leven, de gevangenis van je eigen hoofd. Kom ik terug op dat binnen- en buitenleven. De film wordt pas goed zodra het die buitenwereld 'goe' toelaat. Er zijn dialogen nodig met de moeder van (wat een naar besef over je zoon!) en... met dat even eenzame buurmeisje. Goede, wrange chemie overal. De jongen heeft een aquarium neergezet, naast metafoor voor mij een duidelijke verwijzing naar Fish Tank, ook een film die goede dingen deed met de gevaren van het onvolwassen, (on)bevlekte verlangen. Blauwe snoepjes. 'Mag ik de vis zien?'

Geen opmerkingen: