vrijdag 9 juli 2021

The Lineup

'Makes no sense.' De eerste duistere woorden maken meteen duidelijk waar het hier om gaat. Een film noir. Altijd genieten. Het niveau maakt me eigenlijk niet eens uit. Het gaat om de gleufhoeden, de chaos van een onzinnig plot vol hele en half (gevulde) McGuffins. In dit geval souvenirs die als smokkelwaar worden gebruikt om 'H' Amerika binnen te brengen. 'The H of Hate.' Bijzonder aan deze degelijke noir van Don Siegel is het criminele perspectief. Het gaat vooral om Eli Wallach, 'a pure pathological case'. Zijn killing spree interesseert geweldsmeester Siegel het meest. De agenten dansen daar enkel als een koddig synchroon duoballet omheen. 'Folsom's full of mistakes.' Na een wat opzichtige openingsfase neemt de onzinnige verwarring snel toe. Waar het plotje echter duidelijk op haar laatste noir-benen loopt, schittert San Francisco als tweede hoofdrolspeler. Een Asphalt Jungle vol prachtige gebouwen, havenloodsen, politie-telefoons aan elke lantaarnpaal en... Sutro's! Het pretpark brandde acht jaar na de film af. Hier kan het entertainmentparadijs nog als de toepasselijke finale-locatie fungeren. Een duidelijk motief van de film blijkt immers de combi van knoertharde actie en naïeve kinderdromen. Eli Wallach wordt in die close reading een nooit opgegroeide gangster die elk gevaar weigert te zien. 'Crime's agressive and so is the law.'

Geen opmerkingen: