zondag 29 juni 2008

Indigènes

Ik zal mijn gebruikelijke riedel, over oorlogs-films en hoe je toch in je oordeel beinvloed wordt door de getoonde heldendaden, niet houden. Deze film heeft als unique selling point een boeiende, weinig besproken, politieke bodem. De film vertelt de lotgevallen van Franse kolonialen in de Tweede Wereldoorlog, die als kanonnenvoer dienen en sowieso gediscrimineerd worden, tot ver na de oorlog.. Film had een behoorlijk lage score vond ik op IDMB, een krappe zeven, terwijl ik dacht: nah kan best met Saving Private Ryan door een deur. Maar de echte oorlogsfilmliefhebber kan natuurlijk niet tegen anachronismen als geweertjes die niet uit die tijd kwamen en nog erger dat een van de soldaten zijn ene arm niet kon gebruiken.. Da's trouwens de groentejongen uit Amélie. Mij interesseren dat soort foutjes geen klap, het is gewoon een ijzersterk pamflet voor eerherstel.

Geen opmerkingen: