maandag 2 juni 2008

Perfume, the Story of a Murderer

Had het boek Das Parfum van Süskind in een grijs verleden op mijn Duitse boekenlijst staan.. Typisch scholierenboek ook eigenlijk, met duistere seks, geweld en vol vaart geschreven. Zou die schrijver een one hit wonder geweest zijn? Hmm. Nou ja, in de film valt vooral op hoe jong het hoofdpersonage is. Kon ik me uit het boek niet herinneren. In de film is het een geobsedeerde puber, terwijl in het boek het eerder een nobele wilde was, gek en gewelddadig maar toch geniaal. Perfume heeft het vanzelfsprekend lastig. De wondere wereld der geuren is natuurlijk nagenoeg niet naar beeld te vertalen, maar de enige ware poging is ook wat schamel. Daarmee bedoel ik een scène in de film waarin parfumier Baldini een klein tripje maakt als hij een geur raakt.. Dat had allemaal nog veel psychedelischer gemoeten. Gelukkig is het geweldige einde in stand gehouden. Enneh, ik zag een (Singaporerese!?) gecensureerde versie! Op de sleutelmomenten verschenen blurry effecten. Damn.

Geen opmerkingen: