woensdag 16 juni 2021

House of Hummingbird

'We zouden allemaal apart moeten wonen.' Puberteit, dat betekent wankelen tussen kleine zielenroerselen die niemand – inclusief jijzelf – begrijpt, en groots melodrama, waarvan de anderen niets snappen, en jij ook niet, denk je van wel. Voila, het warrige gevoel dat House of Hummingbird meanderend overbrengt. Het lijkt allemaal erg veel op Koreeda. De Aziatische specialist in familie-opstellingen, immer weemoedig over ellende, met zwemen van Europese marktdegelijkheid. Voor het hoofdpersonage blijkt 1994 een jaar met genoeg Grote Gebeurtenissen op wereld- en familieschaal. De dictator van het Noorden sterft, het WK wordt gespeeld, en er is de 21e oktober. (Google helpt). Tegelijkertijd ontdekken artsen een knobbel in haar (overactieve) lymfekiler, wordt ze betrapt als ze uit 'shopliften' gaat, en maakt ze de eerste 120 dagen met haar eerste vriendje mee. De Motorola-pager draait overuren. Via het tolstojaans ongelukkige gezin krijgen we de keiharde Koreaanse prestatiemaatschappij mee. Werken of ten ondergaan. Uit alles spreekt levend dat het herinneringen zijn van de regisseur zelf. Misschien zelfs op het hermetische af. Een leven 'maakt geen zin', maar een verhaal moet dat stiekem wel doen. Uiteindelijk brengen scherven berusting en weerstandsvermogen. 'Het kost wat tijd om jezelf te leren kennen.'

Geen opmerkingen: