donderdag 3 juni 2021

Les Misérables


Je bent er net en nu ga je ons de les lezen.' Mooie, maar intrinsiek lastige film over de politie in de banlieues. Het begint slim, met onheilspellende ambient-klanken die beelden van uitzinnige blije mensen begeleiden. Het WK dat Frankrijk won. Alleen dan mogen beurre en noir meedoen. Meejuichen. Sterker nog, dan scoren ze de 'punten'. 'Sans cohesion, pas d'equipe'. Op straat verandert er weinig. De film switcht – helaas – naar witman-perspectief, en we volgen een agent die zijn eerste dag 'uit werken' gaat, in het oorlogsgebied die de banlieus (blijkbaar nog altijd) zijn. Het komt weer neer op: Witman is slecht. Witman is goed. De teambaas Chris lijkt op Chris Froome, en is net zo'n psychopaat. Hij hakt er clichématig op in. Het voelt wat pijnlijk om te zeggen, maar dit type verhaal kennen we sinds de jaren negentig. Kunnen de filmmakers daar dan wat aan doen? De mensen in de hood? Of enkel het systeem? Ik had graag gezien dat ze de psychopaat nog wat grijstinten hadden gegeven. Ergens zegt hij cynisch over zijn cowboy-gedrag 'was het maar een act'. Die opmerking was het waard uit te diepen. Genoeg geklaagd godbetert! Het scenario rolt zichzelf even slim als eenvoudig uit. Naast de nieuweling met het gewetensconflict wordt het voortgedreven door een grappige, grommende McGuffin, die enige metaforische eigenschappen verkrijgt. 'Hoort een leeuw in het circus?'

Geen opmerkingen: