woensdag 2 juni 2021

Jojo Rabbit

'So how's it all going with that Jew thing upstairs?' Mel Brooks, zelf van Duits-Joodse origine, zal trots zijn. Ook 'doodse' jodengrappen kunnen nu worden opgestookt. Er wordt zelfs een witz uit zijn Robin Hood geleend. 'A Jew!' 'Gesundheit.' Zo lijkt Jojo Rabbit wellicht een ongelooflijk gewaagde film, maar eigenlijk valt dat toch tegen. Het is eerder een stilistische oefening – een Wes Anderson Gone Nazi, met Adolf Hitler als de Vijfde Beatle (en imaginary friend). De jonge Jojo heeft het maar moeilijk, met hem, met zichzelf, en met het nazi-zijn. 'Can you kill?' Ik moest denken aan die film waarin Eric Cantona een gozer helpt om zichzelf te worden. Zoveel meer is Hitler hier eigenlijk niet. De satire werkt het best, wanneer er fysieke grappen worden gemaakt. Dan raakt de arme Jojo van slag, en slaat de kijker aan. Moederlief ScarJo speelt een 'flapper' in a Führer world. Met haar begint het haperen. De film heeft surrealisme nodig om de overdrive te vinden. Geen zachtheid. Surrealisme wordt ten slotte pas echt reëel in oorlogstijd. Hoe langer het duurt, hoe meer de film vanuit het risky uitgangspunt in een schmaltzy uitvoering belandt. Bovendien... Geen Anne Frank-grap! Lina Wertmüller had het aangedurfd. Als komedie al met al niet onaardig, maar voor de rest een zeer moeizame grap. 'Me and Fake Nathan have found a way for you to escape.'

Geen opmerkingen: