zondag 12 augustus 2012

Twentieth Century

In deze vroege screwball-komedie van Howard Hawks gebeurt iets zeldzaams. De eerste 75 minuten zijn saai, lawaaiig en flauw, waarna het laatste kwartiertje plots alsnog erg grappig is. En om nou te zeggen dat er stilistisch zoveel veranderd. Misschien ligt het aan de prominentere rol voor de aangevers. Plots krijgt de potsierlijkheid van het plotje toch nog iets van joie de vivre. Juist als de hoofdrolspeler voorwendt te sterven. 'Go on, Owen... tell her I'm dying... and DON'T OVERACT!' Deze theaterimpresario (John Barrymore) heeft in het begin van de film een voormalig lingerie model (Carole Lombard, in een paar scenes juist opvallend bra-less) onder zijn hoede genomen, en op typische toneelacademie-manier – breek ze af en bouw ze weer op – tot ster gemaakt. Zij is daarop natuurlijk volkomen verwaand geworden, waarna de twee met elkaar breken, om in de tweede helft bij toeval in een trein herenigd te worden. Daar loopt naast de toneelgekken ook nog een echte gek rond, die overal religieuze stickers opplakt. Tot wanhoop van de conducteurs, die verder heel lief met 'm omgaan. Religie speelt als onderstroom in de hele film sowieso een grote rol. Barrymore wil Het Passiespel op de bühne brengen, een ideetje dat hij krijgt van twee orthodoxe joden die 'm geld komen aftroggelen. Er zijn opvallend véél grappen ten koste van joden. Het zal de tijd (1934) zijn geweest...

Geen opmerkingen: