zondag 12 augustus 2012

Strange Days

'Paranoia is just life on a finer scale' Hoewel hier – net als bij zoveel batshit sci-fi noirs – geldt dat eigenlijk alleen het eerste half uur supersterk is, vond ik dit toch een verrassende film. Zoiets weirds had ik niet verwacht van Kathryn Bigelow; het is dan ook James Cameron die het scenario schreef. Strange Days is een Fifth Elementiaanse film, met een geslaagde, gevoelsmatig grote wereld, al speelt alles zich in LA af, in de laatste dagen voor het jaar 2000. Niemand zinspeelt op de millennium-bug, maar dat de boel dystopisch op instorten staat is wel duidelijk. LA is een politiestaat, en de voormalige cop (het is een noir he) Ralph Fiennes handelt in... minidiscs!? De halve mensheid is verslaafd aan 'playback', een virtuele realiteit (vol porno, actie, en snuff) te bereiken via diezelfde md's én een soort keukengarde op je kop. :) Dat soort dingen dus. Het effect van de schijfjes wordt al snel onomstotelijk bewezen door Juliette Lewis, met bijzonder weinig aan, behalve rolschaatsen. Niet geheel onbegrijpelijk is zij Fiennes' obsessie, maar haar femme fatale-status (die je van mijlenver aan ziet komen) raakt langzaam wat in de verdrukking. Cameron being Cameron probeert hij méér dan een noir. He goes reálly black, met de hulp van powervrouw Angela Bassett. Cameron haalt er zelfs de rassenrellen van '94 bij. Rosa Parks 2.0, we pikken het niet meer! Een Tupaciaanse rapper is dood aangetroffen, en een black revolution is rising. Langzaamaan verworden de md's tot een betrekkelijk 'gewoon' opslagmedium, en wordt Strange Days steeds politieker. En zowaar behoorlijk anti-autoritair. Het einde (al aftellende) mag er wezen. Al bleef ik het jammer vinden dat het alledaagse shabby handel-plotje (waarin ook Richard Edson en Tom Sizemore belangrijk zijn) verdwijnt in een hele hoop 'scenario'. Spot trouwens de Fatboy Slim-sample!

Geen opmerkingen: