zaterdag 4 augustus 2012

The Big Combo

Het werd wel weer tijd voor een echte noir, neonoirs zijn leuk en aardig, maar films als deze zijn de real deal. Jazzy getoeter op de soundtrack (prima werk van Raksin), cops met obsessies, tragische femme fatales, en een goeie schurk. What more can you want. De eerste tien minuten lijkt The Big Combo een klassieker in wording, niet dat er inhoudelijk zoveel bijzonders gebeurt, maar het spel is uitstekend. Er is een gangstermeisje dat er helemaal geen zin meer in heeft (en dus OD't op pillen), er is een wankele agent die tevergeefs jacht maakt op een syndicaat, én er is de boss van dat syndicaat. Richard Conte is de ster van de film als, wait for it, 'Mr. Brown', een gladjakker, met masochistische sympathie voor zijn tegenstanders. Hij praat meestal zacht en beleefd, voor het geschreeuw gebruikt hij zelfs een technisch hulpmiddeltje. Dat zijn meisje in het ziekenhuis belandt is echter een eerste teken dat het net zich rond hem begint te sluiten. Helaas gaat dat in de resterende zeventig minuten gepaard met een hele hoop ongalante wendingen. De opper boss heeft constant wat anders op zijn kerfstok, en ook de agent maakt bokkensprongen van het ene meisje naar het andere. Je verwacht dat er een tragische verstandhouding tussen agent en gangstermeisje ontstaat, maar die laatste raakt volkomen onterecht – en zonder te sterven – uit beeld. Het is geen toeval dat als ze aan het eind terugkeert, ook de sfeermeters zowel qua spanning als emoties meteen weer in de plus schieten. Check alleen al het laatste shot van de film, hierboven afgebeeld.

Geen opmerkingen: