donderdag 2 augustus 2012

Queen Christina

Had ik de grote Greta Garbo eigenlijk wel eens in een film gezien. Ik geloof van niet. De carriere van de diva was dan ook kort en wispelturig. In dít projectje had ze echter duidelijk wel zin, en da's niet zo vreemd, want ze mag haar landgenote de Zweedse koningin Christina spelen. Past haar zware accent ook 'ns. 'Waitink, sleepink', etc. Net voor de Hollandsche Gouden Eeuw echt losbarstte beheerste Zweden een paar zeestraten, waardoor Hollywood hier kan doen alsof de Zweden heel machtig waren. Ambassadeurs uit Frankrijk en van Filips komen de koningin bezoeken en om haar gunsten bedelen. Maar Queen Christina is rusteloos, ze flirt en kust zelfs met een hofmeisje. Het gay themaatje continueert zich als ze zich verkleedt als man buiten het paleis waagt, en daardoor pardoes de thirties huisvrouwenfantasie tegenkomt, die haar zal doen ontwaken: de latin lover. (Absolute vaste prik in de cinema uit die tijd.) Het leuke is – en de klasse van Garbo wellicht – dat die scenes dit keer bijzonder geslaagd en sensueel zijn. Die vrouw kan druiven eten! Als, na wat Sterniaanse omtrekkende bewegingen rond een bed, de waarheid aan het licht is gekomen, is het hoogtepunt van de film wat mij betreft wel geweest. Mijn filmbijbeltje geeft echter hoog op van het allerlaatste shot, waarin Garbo een tabula rasa-gezicht trekt. Ik projecteerde 'r een grimmige vastberadenheid op, eindelijk de maatschappelijke ketenen afgeworpen.

Geen opmerkingen: