vrijdag 3 augustus 2012

Escape from New York

Op de een of andere manier lijken science fiction films altijd beter te kúnnen zijn, dan ze zijn. In deze Carpenter bijvoorbeeld, is het uitgangspunt erg stoer. In de toekomst ('97) is New York omgetoverd tot een grote gevangenis (met de twin towers als wachttorens, gechargeerd). Er lopen daar dus tienduizenden criminelen rond, zonder bewaking. Wat voor samenleving zou er dan ontstaan? Helaas. Dat krijgen we dus nooit goed te zien. Het is te donker wellicht. Van een couleur locale is nauwelijks sprake, alleen een taxi-chauffeur vertelt nog het een en ander over de groepen die er rondstruinen. (Een film als The Fifth Element, hoe batshit die ook is, is veel beter op dit vlak.) Dat de hoofdrolspelers in actie-sci-fi vaak nogal simpel zijn, zijn we inmiddels gewend. Kurt Russell doet niet onder voor Keanu "Mnemonic" Reeves, praat 'megagevaarlijk' als een Darth Vader, en zijn haar zit als een L'Oreal reclame. Ik had gehoord dat ie dood was, maar deze Snake wordt door Lee Van Cleef de open lucht-gevangenis in gestuurd om de oenige president te redden. Carpenter blaakt van zelfvertrouwen, want de voorbereidingen duren een vrij sfeervol half uurtje, maar dan moet de film eraan geloven, en komen we in een soort Warriors New York, waarin Isaac Hayes ('de Rick Ross boss') en Dean Stanton ('de brain') de dienst uitmaken. Russell wandelt er op zijn gemakje doorheen, en maakt eigenlijk verdraaid weinig boeiends mee. Het is meer een computerspelletje dan een film, denk aan de klassieker Metal Gear Solid, waar het hoofdfiguur ook al Snake heet. Als er richting einde wél nog tijd is voor een soort 'celebrity death match' zakt Carpenter helemaal naar 2Pac-video niveau.

Geen opmerkingen: