vrijdag 21 augustus 2020

Orphans of the Storm


'An historical incident.' Van Griffith moet ik de Grootste Film nog altijd zien. Als ik dat aandurf in woke tijden. Met deze 'Tale of two Sisters' wekt hij eveneens weinig sympathie. We krijgen eerst een waarschuwing tegen bolsjewisme, in trumpiaanse hoofdletters, want God verhoede dat het Amerikaanse volk een linkse anarchist zou verkiezen. Na de politieke bijsluiter begint het gangbare melodrama. Ik dacht meteen: Dickens. Et voila, daar is het vondelingetje al (neen, twee) en wordt het bedelen geblazen. Na een kwartier verschijnen de sterren. Kisses from the Gish sisses, die hun eigen exclusieve 'mid-film' credit krijgen. Zo groot waren ze dus. Terecht, want met hen komt de film tot leven. Helaas verdwijnen ze gedurende de uren die volgen steeds opnieuw uit zicht, door het onevenwichtige scenario dat, ondanks de makkelijke tegenstellingen, uit balans blijft. De Franse revolutie, zo lijkt Griffith te suggereren, leidt tot seksuele losbandigheid en zelfs homoseksualiteit. Zijn haat heeft iets futloos. Een zinloze geste. 'Death's down dropping gesture'. Enkel de halve revolutionair en halve conservatief Danton mag zich laven aan Griffiths sympathie. En de zusjes om wie alles begon? Zij vinden elkaar, en alles kwam goed. Terug aan het hof, terug zoals alles was. 'The people triumphant'? The viewer dormant. 'With the usual inconsistency of mankind.' 

Geen opmerkingen: