maandag 3 augustus 2020

Les Premiers, les Derniers


'Het is normaal om bang te zijn, iedereen is bang.' Wanneer je de Franse cinema van elke hoop, geld of pretentie stript, waar kom je dan uit? Wallonië. Het desolate tussenland vol dolende zielen werkt weer eens filmisch perfect. Eigenlijk zijn er helemaal geen concrete hints dat Les Premiers Les Derniers in een distopische toekomst speelt, maar de vibe is dermate depri-Mad Max dat ik het een tijdje wilde geloven. Twee Belgische cowboys arriveren in situ, continu het signaal van een telefoon checkend. Wat komt gij dwalen in Walenland? Hun queeste richting Onbekende speelt zich aanvankelijk af in zwijgend bijbels minimalisme. 'Jezus is weg.' De echte kenner had het bij de titel al geweten... Een van de mannen lijdt aan zichzelf, zijn ziekten en neurosen. Het is regisseur Bouli Lanners himself, een talentvol filmmaker die onderschat wordt. Ook nu brengt hij weer met veel klasse in grove-stoere streken een hele wereld tot leven. Vol Amerikaanse muziek wordt het meer en meer een concrete western in plaats van imaginaire SF. 'Ik heb iets nodig, maar het is nogal bijzonder.' De personages echoën, lijken afsplitsingen van dezelfde Pijn. Er verschijnt een begrafenisondernemer, en ik denk, als dit Max von Sydow is, waarom heeft de film dan zo weinig aandacht gekregen. Het is hem. Het leven blijft een raadsel. 'Vivre, ce n'est pas juste respirer.' 

Geen opmerkingen: