zaterdag 8 augustus 2020

Planet of the Humans

Humans are experiencing the planets limits, all at once.' Deze docu maakt flink wat lawaai in de media, dus ik keek hem ook uit beroepsmatige interesse. Eerste dat opvalt, Michael Moore is slechts executive producer, terwijl het toch vaak 'zijn' film wordt genoemd. Beetje pijnlijk voor Jeff Gibs. Hij leende van Moore de egodocumentaire stijl, en de zuigende vragen, maar lijkt me als mens minder ijdel. (Jarenlang woonde Gibbs in het bos uit ecologische 'zelfopheffing'.) Jeff is nu als een archetypische gelovige van zijn groene geloof gevallen, en heeft een eenvoudige boodschap. We gaan er allemaal aan. In die zin is hij nog altijd de apocalyptische activist. Ik ben down met de baseball chick die countert: 'we zijn kakkerlakken, we krijgen zelfs onszelf niet uitgeroeid.' En wat dacht u van deze pitch: 'Is it possible for machines made by industrial civilization to save us from industrial civilization?' Ik heb nog hoop. En als die laatste verheffing van het kapitaal niet werkt, heft het zichzelf in het proces alsnog op. De tweede helft rekent Gibbs af met biomassa. Dat is oud nieuws. Ik had liever gezien dat hij op de psychologische toer ging. Jeff bezoekt een Californische professor die Albert Camus aanhaalt. Het komt allemaal neer op doodsangst. Die weg van bijna aquiniaanse zelfduiding wordt verlaten voor vingerwijzen. 'Obviously the main factor is delusion.'

Geen opmerkingen: