maandag 9 juli 2012

Anonymous

Als je een zekere mate van beroemdheid bereikt zal je overlijden altijd tot complottheorieën leiden, nóg wat beroemder en mensen betwijfelen dat je dood. Maar de ultieme 'was ik VIP of niet?-test is toch wel dat mensen niet meer geloven dat je wérkelijk hebt bestaan, in de overgeleverde vorm. Shakespeare. Met hem houdt deze wisselvallige film zich bezig; de complottheorietjes zijn hier zo ingewikkeld dat een echt lekkere lijn ontbreekt. Een Earl blijkt de ware toneelstukkenschrijver, maar hij wil anoniem blijven, dus schakelt hij een plebs-toneelschrijver in, die op zijn beurt het taakje weer doorspeelt naar een analfabete Grinderman! (Dat vind ik dus voor de helderheid van een film een stap teveel.) De decors voor deze Engelse hof-perikelen zijn nogal digitaal, maar de hoofdrol van de Earl (een politieke blunderaar, en eerder schrijver uit schizofrene noodzaak dan uit liefhebberij) is sterk. Rhys Ifans geeft 'm een enorme Drive mee. Inderdaad, bijna Ryan Goslingesk intens. Ik bleef wel moeite houden met de verwikkelingen. Ergens roept iemand 'it's just like a Greek tragedy', en dat dat moet worden benadrukt geeft ergens al aan hoeveel tragisch Oedipaal drama we hier over ons heen krijgen. Dan nog een klein genant terzijde-puntje; de film brengt de Nederlandse rebellen en hun opstand tegen Filips ter sprake, en ik denk 'jee leefde Shakespeare toen!?' Ik had 'm toch later geplaatst. Wow/oei.

Geen opmerkingen: