dinsdag 10 juli 2012

The Hired Hand

Is er behoefte aan een voorloper van Meek's Cutoff? Dat dacht ik wel! Bizar genoeg werd deze prima (en subtiele) ambient western geregisseerd door Hollywoods grootste klootzak Peter Fonda. God zal hem toch wat van zijn zonden moeten vergeven, want zelfs zijn hoofdrol is hier goed, én iconisch. Net als in de film van Reichardt is in The Hired Hand een groepje (mannen in dit geval) op weg naar hun gedroomde paradijs. Hier Californië, de kust. Het lijkt McCarthy's The Road wel. In de fenomenale eerste scene zien we minutenlang slechts blauwglinsterende beelden van dartelende mannen bij een riviertje. In extreme Koyaanisqatsi-slowmotion. Speels en warm en totaal psychedelisch. Dé held van de film is niet Fonda, maar cinematograaf Vilmos Zsigmond, die duidelijk de opdracht heeft gekregen om zich niet in te houden. Het filmdoek als caleidoscoop, vier shots mengen, waarom niet. De western leegt zich er ook perfect voor. Leg een leeg beeld over een leeg beeld, en je kríjgt (leest?) iets. Van die reis naar de kust komt overigens weinig, het drietal mannen belandt in een locus terribilis, die de bebaarde graatmagere Andrey Rublyov-figuur Fonda al eerder heeft bezocht. De plek breekt 'm. Hij moet terug naar de vrouw! Daar begint de film eigenlijk pas echt, met een Maria Magdalena-motief, de lusten van de (oudere) vrouw en het ongemak van mannen en samenleving. De verlaten echtgenote wordt gespeeld door Verna Bloom, geen grote naam, maar wel aanwezig in nog twee onverbiddelijke klassiekers; Medium Cool en After Hours. De lijntjes van scenarist Alan Sharp zijn ook niet verkeerd, met Ulzana's Raid en Night Moves. Heel veel meer inhoudelijks moet ik over deze minimalistische film niet zeggen; wel nog een complimentje voor de fraaie (tikje cheesy) muziek van Bruce Langhorne, op gitaar, banjoline en sitar. De aanwezigheid van Langhorne is heel toepasselijk, hij mist namelijk een paar vingers....

Geen opmerkingen: