zaterdag 7 juli 2012

Panic Room

Door Zodiac vergeet ik meestal dat Fincher gewoon een aalgladde filmer is, zoveel diepgang hebben die thrillers van hem echt niet. Wél stijl, natuurlijk. En dat is ook best wat waard. Panic Room, met een paar fenomenale magische camera-bewegingen, behoort tot Finchers wat onbekendere films, en is dan ook lang niet zo goed als bijvoorbeeld Se7en. De film gaat gebukt onder een drietal typische Hollywood-wetten. Een misdaad mag niet onbestraft blijven, kan nog het best gewroken worden door de slachtoffers zelf, en om het helemaal af te maken moeten de slechteriken eigenlijk tot inkeer komen. Eigenlijk heel classicistisch geïdealiseerd. Vanaf het moment dat Denzel Washington als crimineel in de villa verschijnt zie je het al aankomen; deze neger gaat het lijden der mensheid weer eens op zich nemen. En hij heeft het al zo zwaar. Maar genoeg gegeind, Panic Room doet ook wel knappe dingen. Het hele concept van Panic Room is best fascinerend, een hokje in een villa met dikke stalen deuren waar je je kan verstoppen bij onheil. Daar komen Jodie Foster en piepjong bleekscheetje Kristen Stewart dan ook terecht. En niemand is zómaar bleek in Hollywood. Kirsten lijdt hier al aan een soort 'vampierenziekte', wat voor de nodige complicaties zorgt. Het crimi-trio dat de villa met een bezoekje vereerd wordt geleid door Jared Leto, die opmerkelijk intens en goed is, inclusief bizar Sean Paul-kapsel. Maar de echte slechteriken zijn lelijk en kalend, merken we als Dwight Yoakam (de country-zanger!) eindelijk zijn muts afdoet. Tegen die tijd is de film ontspoord in zelfredzaam geweld, en is de echte claustrofobische spanning allang verdwenen.

Geen opmerkingen: