zaterdag 7 juli 2012

Made in U.S.A

In werkelijkheid werd deze film natuurlijk gewoon in de zalige goedheid van Godards achtertuin geschoten. Al moet dat blommenveldje hier doorgaan voor Atlantic City. Hoewel deze prent 25 jaar vóór Hélas Pour Moi werd geschoten is de film al bijna net zo abstract. Kortom, ik denk dat het een illusie is te denken dat Godard nog meer Bande A Parts heeft gemaakt. (A Bout de Souffle en Une Femme Est une Femme zijn de enige twee andere die ik 'begreep'.) Ik had nochtans goede hoop, want hier deconstrueert Godard de film noir. Maar hij doet dat zo totaal dat slechts een femme fatale met een pistool overblijft. Het begin is nog hoopgevend; Anna Karina (in fenomenaal kleurige outfits, dat blijft tof) zit op een hotelkamertje. Ze onderzoekt de dood van d'r vriendje (of een vriend?) maar wordt gestoord door een cartoonesk Polanski-achtig mannetje met hoed. Even later ligt ie dood op de grond. (Ik typte eerst 'liegt ie dood' hmm). En dat is het begin van een dwaaltocht langs flipperkasten, grapjes als 'de Premingerstraat', meisjes met gitaren (Marianne Faithfull!) en een loods vol Amerikaanse reclameschilderijen. Af en toe verschijnt de mededeling VO (met pijl) maar voice-over blijft grotendeels uit. (En zeker dan.) 'Hoe kan ik je de waarheid vertellen, als je me alleen maar vragen stelt'. Klein bonuspuntje voor een personage dat Widmark heet. Heb me dit keer niet verveeld, dát niet.

Geen opmerkingen: