zaterdag 14 juli 2012

Deadline U.S.A.

Het probleem zit 'm in de tweede helft van de titel. Deadline zou op zichzelf een hele leuke krantenredactie-film kunnen zijn, dat zijn films in dat genre tenslotte altijd wel. Maar de Amerikaanse sentimentele inborst laat zich (misschien door de McCarthy-zaak) verleiden tot een lofzang op de persvrijheid. Qua teksten nog niet eens zo nationalistisch van toon, maar ondertussen citeert de muziek wél van die Amerikaanse anthems. Het is duidelijk, Amerika is the land of the free, en dat dankzij de 'free press.' Daarvóór is de film echter 'snappy' en (dus) goed. De oude Bogart speelt een hoofdredacteur, wiens krantje uit de markt dreigt te worden gekocht door de concurrentie. Gedurende de vrijmibo houden de verzamelde journalisten (allemaal heerlijke slonzige types) alvast een 'wake'. Mooi, denkt Bogie cynisch. Heb ik eindelijk tijd voor mijn vrouw. Het verbale vuurwerk tussen de twee is opmerkelijk fel. En waarom slaapt de vrouw op de bank in de huiskamer? Ze zijn allang gescheiden! Bogart geeft niet op. Hij neemt haar mee op een dinertje. 'How are you feeling today' vraagt zij. Bogart: 'Amorous.' Ober: wilt u een voorafje? Bogart: 'No I've got my appetizer!'. Allemaal tevergeefs, waarna Bogie dus op twee borden moet schaken, en dit helemaal een soort His Girl Friday wordt. Het redden van de krant moet zowel in de rechtszaal als in de wereld van maffia-zakenlui gebeuren. Het eerste aspect is aardig in de achterkamertjes van de commercie, maar in de rechtszaal niet boeiend. Het noir-maffia gedeelte is voorspelbaar, maar werkt ouderwets goed. Men neme: nudes in rivers, knokploegen, en ratten die in hide-outs met een fles whiskey zitten te wachten tot 'r een mannetje van de krant verschijnt.

Geen opmerkingen: