dinsdag 10 juli 2012

Prima della Rivoluzione

Bertolucci is de Franse Godard, die hier ook concreet geëerd wordt met een discussie over Anna Karina. (“Zij verbeeldt een era.”) Verder toont Bertolucci zich in dit vroege werk ook gewoon de koning van de Tumblr-weblogs. Je kan om de minuut wel een fraaie sensuele zwart-wit screenshot maken, voor op je hipsterblogje. Done. Het knappe is dat Bertolucci die erotiek voor elkaar krijgt zonder naakt, en zonder vreselijk mooie mensen. Dat is toch wel goedheid hoor, en de man was pas 23, wow. Wáár de crisis van de jeugd hier nou precies om draait, werd me nooit helemaal duidelijk. Een rijke jongen en een rijk meisje (zijn nichtje, oh nee zijn tante – las ik later!) hebben wat, maken zich Rohmeriaans discussiërend druk om wat – om arme mensen (communisme!) bijvoorbeeld – en kijken door een raampje naar het dorpsplein. (De film verandert plots in kleur, bonuspuntje.) Net na dat kleurmomentje zat ik er het meest in, dan komt in mijn herinnering ook net de Italiaanse topschlager Gino Paoli langs, met Vivere Encora. De betere crescendo's. Een andere scene die me bijblijft is een drama bij een rivier – is het zelfmoord? – in elk geval; Italiaanse jongetjes in witte onderbroekjes, chaos, en de dood. Ik vond het ineens een archetypisch Italiaans,denkend aan het machinegeweren-waterballet uit Gomorra.

Geen opmerkingen: