zondag 8 juli 2012

Fury

Fury is een flitsende flipperkast van genres; in de thirties had Hollywood echt die Koreaanse spirit. Met dank aan Mid-Europeanen als Fritz Lang. De film begint even romantisch als Brief Encounter, met een superlief afscheid op een treinstationnetje. Spencer Tracy weet echt niet wat ie zonder zijn kokette silent movies-meisje Sylvia Sidney moet. Wie moet er dan zijn kleren verstellen? ('Niet als iedereen kijkt' fluistert hij als er een haak in zijn jas is gekomen.) Zonder haar attenties rest 'm niets dan pinda's eten, een leuke running gag. Het meisje vertrekt (heel zelfstandig!) om  geld te gaan verdienen, nu manlief nog geen huwelijk kan financieren. Even sjokt Tracy rond als Jean Gabin in Le Quai des Brumes, maar dan keert zijn geluk. Een paar filmsecondes later is ie alsnog (flipperkast hè) op weg naar zijn huwelijk, een paar 'staten' verderop. Alaar belandt ie in een film noir klucht. Hij wordt 'de wrong man'. (Zonder 'best man' in sight...) Het dorp dat zichzelf tot mob opzweept lijkt even komisch, maar dat is van korte duur. Spoilers! De lichtvoetigheid van de film blijft achter in de resten van een smeulende gevangenis. Ik werd gefopt, en dacht werkelijk dat de held dood was. Zijn terugkeer is Tarantino-aans en zeer christelijk. Beste shot van de film. Ook meteen een van de laatste hoogtepunten, want daarna ontpopt zich een rechtszaakdrama (zucht) met een twist. Die wending is overigens heel beroemd in de geschiedenis van de cinema, juist door het juridische gebruik ván film. Een klein magisch momentje, in een verhaal waar de verrassing dan wel vanaf is. Achteraf leuk om te lezen dat Lang een échte crimineel van de man wilde maken, om zo meer begrip voor de mob te kweken.

Geen opmerkingen: