vrijdag 20 juli 2012

Persécution

Warrige Franse arthouse-film. Als ie niet zo matig was zou ik 'm modernistisch noemen. Romain Duris speelt een nare doch intrigerende man, die enkel en alleen geslotenheid uitstraalt, maar wel gewoon consequent monologen afsteekt die hij eigenlijk onder zijn hersenpan had moeten laten. Meestal verhaalt hij over hoe slecht het met anderen gaat, terwijl het overduidelijk is dat het met maar één iemand écht slecht gaat. En dan krijgt hij ook nog eens een verliefde stalker op zijn dak! Dat uiterst matig uitgewerkte personage deed me aan de verfilming van McEwan's Enduring Love denken. Het literaire geconstrueerde lijkt bij vlagen expres benadrukt te worden. Ceci n'est pas un film. Zo vrijwilligwerkt Duris in een bejaardenhuis, wat volslagen atypisch voor hem lijkt. De stalker verwijt hem dat ook doodleuk. (Samen met de kijker dus!) Helaas volgt er alsnog een halfbakken emotionele verklaring. De film gaat richting einde sowieso conventioneel emotioneler doen, ook in de eindigende (niet echt boeiende) relatie die Duris met Charlotte Gainsbourg heeft. Gainsbourg lijkt op alle personages die ze eerder al beter speelde.

Geen opmerkingen: