donderdag 19 juli 2012

Crimes of Passion

Had ik al eens wat van die maffe Ken Russell gezien? Of er alleen maar veel over gelezen. Ik denk het laatste, over de beruchte sci-fi flop Altered States bijvoorbeeld... Ook Crimes of Passion is een allegaartje, en in al zijn botsende stijlen toch wel, eh, interessant. Zo is deze erotische psychotrip op bijtend satirische wijze een voorloper van Todd Solondz. Met name het personage van Anthony Perkins is recht uit Happiness weggelopen. De oude Perkins speelt een William H. Macy-achtige priester, die in de hoerenbuurt zieltjes probeert te redden. Nou ja. “Strip. Bitch.” Of: 'Kan de dominee wat tijd doorbrengen met je 'holiest of holiest'. Dat soort gegein. 'What he lacks in dick he makes up in diction', zegt Kathleen Turner later over hem. Ook van haar kant (een ster in de eighties) was dit een moedige film, en behoorlijk on topic peinsde ik dat Turner mits in het bezit van één cupmaat méér de rol nóóit had gespeeld. Ze is overigens sterk als het mysterieuze hoertje, dat overdag in een mode-atelier werkt, 's avonds in sleazy hotels, en tussendoor tijd doorbrengt in een Efteling-achtige gigantische villa. (Wat wil Russell met dat laatste nou zeggen?) De spil van het verhaal is John Lauglin, die wel wat op een jonge Perkins lijkt. Zijn huwelijk met Annie Potts ('whát are you doing, we have cable now') staat op springen, waarna Turner in beeld komt. Nog een mooie anekdote: 'Je doet me denken aan de hamster die ik vroeger had, als je 'm probeerde aan te raken rende ie weg. Maar op een dag was ik hem te snel af, en hield 'm zo lang mogelijk vast om te laten zien dat ie niet bang hoefde te zijn.' 'And he turned tender and loving?' 'No, he shit in my hand.'

Geen opmerkingen: