maandag 27 juli 2020

Hunger Straits

'Herinner het je.' De zee-engte van Kiga splijt land en levens. Regisseur Uchida gebruikt het natuurfenomeen als scherprechter, als stabiel element in tijden van verandering. Hij doet dat groots. Heel efficiënt (of liever, economisch, gezien het thema dat zich ontvouwt) staat het avontuur op poten. Drie criminelen on the run, terwijl het stormt. Wordt het een soort In Cold Blood? Enigszins, maar de film wil meer. Veel meer. De hogere machten spelen mee. Noem het de Se7en paths to hell. En Japan is anno 1947 de hel op aarde. Moreel ingestort, en arm als India. Alle post oorlog-treurnis lijkt op Best Years of Our Lives, maar zonder enig sentiment. De verlichting die komt is slechts ,ingebeeld, zo merkt een geisha. Zij kruist het pad met een boef (a fugutive from the past), en daardoor met de agent. Laatstgenoemde is mijn favoriet. Hoestend sjokt hij door het land. Zelfs zijn thuissituatie wordt niet vergeten. Pas tien jaar van daily struggles later, komt hij dichterbij. Met het zelfvertrouwen van Orson Welles en het multi-perspectief van Rashomon wordt een eng decennium overgestoken. De ontwikkelingsjaren zijn ingezet, de geisha's afgeschaft, de staat van het land is heel anders. Maar alle kleine mensen op de wereld, zij bleven en blijven hetzelfde. Oom agent mag de slotbeschouwing doen, en opent prompt een hele nieuwe marxistische lezing. Wat een Humanité. 'Mijn mouw is nat van de tranen.'

Geen opmerkingen: