donderdag 30 juli 2020

Taipei Story

'Hoe was LA?' A lot like Taipei.' Leve de Aziatische cinema. Opnieuw toont ze me hoe Taiwan de voorbode van de globalisering vormt. Al vele decennia regeert daar de neon bijbel. De mensen worden er chagrijnig, overwerkt, en permanent arm van. De Pepsi-Cola droom loopt van ze weg. Fuji schittert alleen aan de muren. (Ironische bijwerking: ik wilde er bijna een NAC-shirt van gaan kopen.) Door deze wereld van lege huizen en een lege moraal dwaalt een voormalig honkballer (Hou Hsiai-Hsien!). Hij heeft zijn vriendin beloofd ooit samen naar Los Angeles te verhuizen. Zij gelooft hem, aanvankelijk. Als Working Girl met grote bril houdt zij nog van materialistisch eten. Hij wil enkel nog drinken en geestelijk vergeten. Zelfs in (het kijken naar) honkbal vindt hij geen soelaas meer. Alle jeugdspelertjes zijn zo groot tegenwoordig, maar ze kunnen er niks van. 'De tijden zijn duidelijk veranderd zeg.' In de marge van alle stilte deelt het scenario prikjes uit aan casual racisme, en even alledaagse vrouwenhaat. In een dog eat dog world slaat de Post Olympic Blues vervolgens onverbiddelijk toe. Wong Kar-Wai lette goed op, en maakte aantekeningen hoe Edward Yang met vaste hand en eindeloze reeksen fraaie shots zijn minimalistische mood piece naar de logische conclusie brengt. Vive... wat eigenlijk? 'De illusie dat je opnieuw kan beginnen.'

Geen opmerkingen: