woensdag 7 augustus 2019

Battleship Potemkin

'Moeten wij de laatste(n) zijn?' Schandalig genoeg nog nooit gezien, deze grootste der revolutionaire propfilms. Dialectisch kan dat maar aan één iemand liggen, maar ik verkies toch beschuldigend te wijzen naar NY Times 1000, waar Eisensteins beroemdste film geen deel van uitmaakt. Stelletje koelakken! De hegeliaanse teksten klapperen de kijker hier om de oren. De boze matrozen beginnen al snel rap(pe) speeches te houden, papieren in de hand. Ze willen beter eten. Eisenstein 'cut' het allemaal op moderne marssnelheid. Dat juist zijn stijl in het hyperkapitalistische Hollywood de norm is geworden bevat wel een zekere ironie. Terwijl de zeelui hun borscht weigeren, plaatst Eisenstein hen als gespierde en gestaalde kaders tegen miezerige bebrilde bovenbaasjes. Ook de priester krijgt er heerlijk van langs ('Smeer hem, tovenaar!'). Op de kade gaan de hoofddoeken af. Ongeveer halverwege begint de massapsychologie voor simpele zielen, ondanks de vele majestueuze shots (excusez le mot) wat vermoeiend te worden, om niet te zeggen dat de Totale Murwbeuking dreigt. Alles vloeit, er is zelfs een bootjesmassa. Maar dan wappert daar een waarlijk rood vaandel en vindt het kinderoffer op de trappen van Odessa plaats. De Squarepusher van de cinema wist wat hij deed. Het is onmogelijk niet te glimlachen bij zo'n vuist in de lucht-einde. 'Broeders!'

Geen opmerkingen: