vrijdag 29 augustus 2008

Kiss Me Deadly

Hallo Repo Man! (Spoiler!) Daar zat het bizarre nucleaire licht in een kofferbak. (Toch?) Hier zit 't in pandora's box. Het is overigens pas laat dat de kijker erachter komt wat de McGuffin nou eigenlijk is. Heel lang denk ik: het "ding" is hier letterlijk imaginair. (Is dat niet de ultieme oplossing?) Een Tim Robinson-achtige "bedroom dick" (Mike Hammer) pikt een verward meisje op van de snelweg. (Hallo David Lynch,die hier overal te bespeuren is) Het meisje is ontsnapt uit een gekkenhuis en natuurlijk breekt de pleuris dan uit.. Waarna onze held tegen de zin van een of andere inspecteur zelf op onderzoekt uitgaat. De inspecteur wordt gespeeld door een hele coole Wesley Addy, voor mij de ster van de film, maar waar had ik 'm eerder gezien? Op Hammer's speurtocht komt ie een samenzwering van idioten tegen. Een Italiaanse wannabe-operazanger, bijvoorbeeld, van wie hij een Caruso collector's item lp breekt, onvergeeflijk. Ook zijn er klunzige maffiosi, een hebzuchtige autopsist, een jazz-zangeres, robot-achtige femme fatales en een Griekse automonteur. Die laatste is recht uit Bassie & Adriaan weggelopen. Vavavooom! Erg irrritant. (Blijken de maffiosi het me eens te zijn) Is dit een goeie film? Dacht 't niet, maar wel plezierig wonderlijk.

Geen opmerkingen: